vrijdag 20 augustus 2010

Nieuwsgierig naar Isabel....

Al een paar jaar ben ik erg nieuwsgierig naar Isabel Allende. Steeds als ik over haar hoorde, kreeg ik de indruk een glimp op te vangen van een bijzondere vrouw. Isabel heeft een indrukwekkende hoeveelheid boeken geschreven die goed worden verkocht. Ze heeft in verschillende landen en verschillende werelddelen gewoond: Eerst Zuid Amerika, daarna Europa en nu woont Isabel in Noord Amerika. Susan Smit besteed aandacht aan Isabel Allende in haar boek 'Wijze vrouwen'. Ze vertelt vooral onder de indruk te zijn van de manier waarop Isabel met 'de donkere kant van het leven' omgaat. Toen ik me in Isabel ging verdiepen ontdekte ik dat ze naast haar drukke bestaan ook een gezin heeft en tussendoor allerlei interessante functies bekleed. Kortom; iemand om van onder de indruk te zijn. En toch wilde mij dat maar niet lukken.... Ik kreeg een paar jaar terug deel twee van de 'Jaguar en Adelaartriologie' cadeau. Enthousiast besloot ik alledrie de delen te lezen. Met mezelf heb ik ooit de afspraak gemaakt een boek altijd uit te lezen. Ik kreeg daar bijna spijt van tijdens het lezen van deze reeks; ik vond het verhaal kinderachtig, doorzichtig en normatief. Dat eerste bleek te kloppen: eigenlijk is 'Het rijk van de gouden draak' een jeugdboek. Ik stoorde me ook aan mezelf; ik wilde geen kritiek op het boek hebben, maar er gewoon lekker van genieten. Dat is me niet gelukt. Gelukkig heb ik ondertussen 'Eva Luna' gelezen en ja! ook ik ben nu in de ban van Isabel. En.... nieuwsgierig geworden naar Susan Smit. Susan moet nog even wachten want nu heb ik het nog te druk met bedenken wat het volgende boek wordt dat ik van Isabel ga lezen. Wordt dat 'Het huis met de geesten'? haar debuut, dat ooit als een brief aan haar stervende opa van bijna honderd begon. Of  'Paula' een persoonlijk verhaal over haar overleden dochter. In ieder geval wacht ik nog even met  haar huidige bestseller: 'Het eiland onder de zee'. Dat boek moet zich eerst maar bewijzen, want ja... het bevalt me juist zo goed als Isabel-fan.
Binnenkort ga ik in ieder geval eens lekker zitten voor haar boekverfilming: 'The house of the spirits', met in de hoofdrol Meryl Streep. Hé Meryl komt ook steeds terug, ik moet toch eens kijken of er al een biografie van haar is gemaakt. Die wordt vast verfilmd ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten