zaterdag 22 januari 2011

23 dingen

Het is zo ver: ook ik ga meedoen aan het 23-dingen-avontuur. Over een paar maanden kan ik de balans opmaken: wat heb ik geleerd, wat doe ik daar mee en was de tijdsinvestering het waard? Ik zal daar zeker een berichtje over schrijven. Voor het nieuwe bibliotheekservicepunt in Overdie heb ik een paar jaar terug een blog bijgehouden. Dit deed ik bij Blogger. Blogger is heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Je kunt er veel werk van maken, maar ook met een beetje werk heb je al gauw een leuk resultaat dat er ook professioneel en uitnodigend uitziet. Ik vond het erg leuk om te ervaren hoe het is een blog te maken. Vooral het beheren van de gegevens (wie bekijkt wat, wanneer en waar) vond ik heel verslavend.Nu ben ik weer een blog begonnen. Er zijn wat kleine dingen veranderd en ik ben vooral alweer heel veel vergeten. Wat is dat toch gek; dat gaat zo snel! Dat is ook een interessant gegeven: niet alleen hoe blijf je bij maar ook hoe beheer je ontwikkelingen (wat bewaar je en hoe help je jezelf om gegevens te onthouden of terug te vinden). Ik vind het heel belangrijk dat een blog er uitnodigend uitziet; vrolijk en fris. Het liefste korte tekstjes en veel plaatjes of filmpjes. Ook vind ik het leuk als een blog of website nieuwtjes bevat. Dat kunnen roddels zijn maar liever leuke gadgets of (digitale)ontwikkelingen op dat gebied. Actuele grapjes zijn ook heel leuk, bijvoorbeeld Fokke en Sukke. Nou, ik zal van me laten horen de komende tijd. Ik hoop dat het het lezen waard is! Want ja, jij als lezer kunt natuurlijk ook de balans opmaken: is de tijdsbesteding plezierig of nuttig?

6 opmerkingen:

  1. Leuk dat je al een blog hebt gemaakt. Dat moet dus een makkelijk klusje zijn geweest.

    Als eerste tip zou ik je mee willen geven om je teksten onder te verdelen in korte alinea's. Daarboven pakkende en uitdagende kopjes. Daarmee maak je de tekst toegankelijk en scanbaar.

    Veel plezier met 23dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi @ the library, wat leuk gevonden die naam.
    Zo te zien ben jij al een beetje een oude rot in het vak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In antwoord op je vraag: de tijdsbesteding is plezierig én nuttig! Zowel het coachen van collega's als het zelf blijven bloggen. En niet te vergeten alles wat je nog gaat ontdekken! Veel plezier met 23Dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je ook de grappige kant benadrukt. Dat wordt in het serieus bezig zijn met 23dingen nog wel eens vergeten: het op elkaar reageren en daar de lol van inzien. Benieuwd waar je mee gaat komen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw Overdieblog kan ik mij nog goed herinneren. Je was een van de eerste in de organisatie die 'zomaar' (natuurlijk om Overdie goed op de kaart te zetten!) met een blog begon en dan nog een heel origineel blog ook. Ben benieuwd hoeveel plezier je er deze keer aan beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb je Overdie-blog steeds met belangstelling gevolgd, maar het is zeker zoals je schrijft: je vergeet het een en ander en de ontwikkelingen gaan maar door. In vergelijking met de 1e groep 23 dingers zijn er ook al een aantal nieuwe dingen, maar ook oude dingen die zijn verwenen. En dat is nog geen 1,5 jaar geleden! "Van oude menschen, de dingen die voorbijgaan" schreef Couperus al;-)

    BeantwoordenVerwijderen