woensdag 17 augustus 2011

# 9: we are the web


 

Eigenlijk spreekt dit filmpje voor zich en is een 'essay' over web 2.0 overbodig: tekst leidt soms af. Een echte uitdaging voor mij om dus toch een stukje te schrijven dat je bijblijft.

Ik vind de term web 2.0 wel lastig te vatten. Ik heb er een beeld bij, maar of dit klopt? en is er meer of valt dit ook onder 2.0 (ik hoor ook wel eens over 3.0 enz). Ik ga ervan uit dat me gevraagd wordt mijn visie over  'nieuwe media' (of ook wel sociale software) te geven en dat hoe dat precies heet en wat daar wel of niet onder valt ondergeschikt is.


Voor ik het vergeet, ik heb dit filmpje niet zelf gemaakt maar zoals dat in de wereld van nieuwe media gaat, gepikt (of gedeeld) op internet:
http://nieuwemedia.web-log.nl/nieuwemedia/2007/02/wat_is_web_20.html

Ik vind deze tijd waarin sociale media dagelijks nieuwe ontwikkelingen doormaakt op de eerste plaats heel leuk. Soms besef ik ook dat het heel interessant is wat er nu gebeurd. Hoe ga ik dit later aan mijn kleinkind uitleggen?? Ik verheug me nu al op de slimme vragen die ik zal krijgen en de 'domme' antwoorden die ik daarop zal geven maar die hopelijk heel wijs overkomen :-)

Met nieuwe media breng je dezelfde boodschap, maar je brengt hem anders. En in mijn ogen zelfs beter:
je kunt meer mensen en andere mensen bereiken. De kans dus voor de bibliotheek die we ook grijpen:
http://www.bibliotheekkennemerwaard.nl/component/content/article/2-algemeen/242-weblogs

Web 2.0 'linkt' mensen.
En het is pas begonnen! Het is een indrukwekkende manier om data te organiseren. Oke, er zijn allerlei kanttekeningen te plaatsen. Toch is het fantastisch dat in een tijd dat het leven drukker en complexer wordt de evolutie ons een handje helpt (of wij onszelf) en dat er allerlei hulpmiddelen,gereedschap en informatie gedeeld kan worden zodat we daar mee om kunnen gaan en steeds handiger in worden. En zoals met alles, je moet het 'doen' om handig in te worden en optimaal gebruik van te leren maken. Dus lekker oefenen met die onderwerpen die jou interesseren.

1 opmerking: