donderdag 1 september 2011

# 11: samen internet maken (wiki-sofie)


Hoewel ik graag en veel gebruik maak van Wikipedia, vraag ik me af of de boekvorm veel gebruikt zou worden. Ik neem eigenlijk aan van niet. Ik gebruik wikipedia zelf vooral als ik even snel wat globale informatie wil hebben. Bijvoorbeeld als ik aan de balie een klant help. De essentie van 'wiki' is samen en snel een document vormgeven. Iedereen die zich registreert kan een bijdrage leveren en iedereen kan die weer bekritiseren. Het idee is samenwerken en kennisdeling te bevorderen. Dat zou goed kunnen werken in de bieb. Natuurlijk kan dat op veel meer manieren dan via een wiki.

Ik vind de wiki van de bibliotheek Deventer er mooi uitzien: http://wiki.obdeventer.nl/
 maar ook de Harry Potter wiki is aantrekkelijk: http://nl.harrypotter.wikia.com/ wat ik een voordeel van de wiki van de bieb in Deventer vind is dat de wiki een 'gezicht' krijgt; gemaakt door de medewerkers. Je kunt naar de bieb gaan en zien wie een dossier gemaakt heeft. Dat geeft een gevoel van betrouwbaarheid. Dat is ook erg leuk van de mediablog die nu is gelanceerd bij bibliotheek Kennemerwaard: http://kennemerwaard.blogspot.com/ . Tips uit de collectie gemaakt door medewerkers. Ik denk dat dat echt een dienst is die door klanten wordt gewaardeerd.

De zwakke plek van wiki is, lees ik op internet, die informatie die door iedereen als waar wordt aangenomen. Informatie waarvan je je niet bewust bent dat het fouten kan bevatten. Gaat het dan om spelfouten vraag ik me af of om feiten die zo vanzelfsprekend lijken dat ze niet worden gechekt? Van dat laatste kun je dan weer zeggen dat dat overal kan gebeuren al is die kans hier misschien groter. Een risico met sociale media is dat mensen een persoonlijke boodschap als feiten proberen weer te geven. Kritisch zijn is dus heel belangrijk! Wiki's zijn handig,  wel is het goed om er over na te denken wanneer je deze informatie wel of niet gebruikt.

Wat ik weer vind pleiten voor wiki is die rel rond Mabel en Friso: http://www.nu.nl/internet/1213523/friso-en-mabel-wijzigden-wikipedia-info-zelf.html
binnen no-time was heel Nederland op de hoogte. Veel mensen zijn zich bewust van risico's en hebben er plezier in (onjuiste) informatie op te sporen. De amateurjournalist rust nooit en ja, dat blijkt toch ook vaak tot snelle informatiestromen te leiden. Een ding is zeker dan is het echt goed om kritisch en selectief te zijn.

1 opmerking:

  1. De inhoud van je laatste zin is zó belangrijk! Kritisch en selectief zijn over wiki's, maar ook over alle info die je vind op internet.

    BeantwoordenVerwijderen