dinsdag 30 oktober 2012

# 3: de schoolkrant; vernieuwd! (informatie filteren)

Hoewel informatie filteren natuurlijk niet helemaal overeen komt met het maken van een schoolkrant, is dit wel de associatie die bij mij wordt opgeroepen bij het lezen van 'Content curation'. En voor de duidelijkheid daar wordt ik blij van! Nou was mijn bijdrage als basisschoolleerling beperkt tot het nieten van gestencilde pagina's van zeer slechte kwaliteit. Toch vond ik het erg leuk, in de lerarenkamer rondjes lopen om de tafel waarbij je aan het eind van het rondje een volledige schoolkrant verzameld had. Laatst kwam ik tot de verheugende ontdekking (hoewel ik natuurlijk wel medelijden had met al die leerlingen die nu niet meer tijdens de les rondjes kunnen lopen in de lerarenkamer) dat de schoolkranten van tegenwoordig er héél anders uit zien. Digitaal, aantrekkelijk en afwisselend gepresenteerd een service die we als bibliotheek ook aan onze huidige maar dus ook allerlei toekomstige klanten kunnen gaan leveren lees ik! Ja, een logische volgende stap na(ast) '7 dingen' of  '#dtv'. Er zijn allerlei mensen die allerlei nieuwe interactieve sociale media niet willen of kunnen ontdekken zonder hulp. Van die groep ben ik me wel bewust. Die zie ik ook rgelmatig om me heen. Laatst besefte ik eigenlijk dat de factor 'tijd' toch ook wel een grote rol speelt. Er is zoveel leuks om je in te verdiepen dat het soms wel fijn is als je op jouw interessegebied of nog persoonlijker, jouw geheel aan interesses, regelmatig even wordt bijgespijkerd. Het is niet alleen heel fijn om jouw schoolkrant (maar dan in de vorm van een persoonlijk online tijdschrift) door te bladeren (swipen) vanuit je luie stoel en zo lekker op de hoogte te blijven van alle zin en onzin die je als mens bezig houdt, het is ook echt een service waar mensen als die goed en snel wordt geleverd vast ook voor willen betalen. Grappig dat ik daar echt op gewezen moet worden, door het maken van dit verdiepding; een mooie leerervaring! Dit kan natuurlijk zowel over onze fysieke collectie als digitale trends gaan en het liefst natuurlijk allebei (wat ik ook terugzag in die 'moderne schoolkrant'). Ik geloof dat deze blog niet heel duidelijk is, dat komt omdat ik het al helemaal voor me zie en er dus even niet van een afstandje naar kan kijken. Ik zit namelijk heerlijk te knippen en plakken aan mijn eigen digitale tijdschrift, speciaal voor...MIJ (euh... voor alle bibliotheekklanten natuurlijk!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten