donderdag 8 december 2011

#21: de toekomst van de catalogus

Als ik me verdiep in ding 21 (hedendaagse catalogi) wordt ik eigenlijk ontzettend gerustgesteld. Ik weet niet wat er gebeurt als ik zeg dat ik onze eigen catalogus enorm ouderwets vind. Voor de meeste vragen is er een goed en snel antwoord te vinden. Toch gebeurd het heel vaak dat ik verschillende bibliotheekcatalogi, google, bol.com en allerlei andere sites erbij "moet' halen om de klant te helpen. Natuurlijk doe ik dat graag! Leuk juist. Toch merk ik regelmatig dat als catalogi en andere sites aan elkaar gekoppeld zouden zijn de klant sneller en misschien ook wel beter geholpen zou kunnen worden.
Ik lees dat de huidige catalogus, de komende jaren ontzettend zal veranderen, bijvoorbeeld door één zoekfunctie voor alle collecties. Op mijnbibliotheek.nl kan iedereen een gepersonaliseerde catalogus aanmaken. Het klinkt mooi, hip en leuk! Facebook pas maar op (of integreer je het daar juist in?)!
Natuurlijk komt er dan ook een mooie app voor de smartphone gebruikers.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat de taak van de bibliotheekmedewerker verandert door deze vernieuwingen. Hoe dat er uit zien.... Leuk om over te fantaseren... Net als nu, zullen de meeste klanten even op weg geholpen moeten worden. Daarna kunnen de meeste bezoekers zelf hun weg vinden en als ze vastlopen zeggen ze dat en kun je ze verder helpen (of helpen ze elkaar zoals ik ook vaak zie). Toch zullen er mensen blijven die ondersteuning of begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld ouderen of mensen die vastgelopen in de maatschappij. Deze groepen horen nu al tot onze vaste bezoekers.


Ik begin te beseffen dat de catalogus (en dus ook de hele fysieke en digitale bieb) zal blijven veranderen. Het lijkt me goed dat we daarbij goed luisteren naar de wensen van de klant en deze ook de ruimte geven voor hun eigen inbreng (bijvoorbeeld door de mogelijkheid eigen trefwoorden/ ratings toe te kunnen voegen) die zich ook zal blijven ontwikkelen. De knowhow van het personeel is daarbij wel degelijk onmisbaar. Ook die moet trefwoorden toe kunnen kennen aan de catalogus en kan de klant vaak verder helpen omdat die als het goed is met wat meer afstand en eventueel wat abstracter naar de antwoord op een vraag kijkt. Dat is natuurlijk ook de meerwaarde van goed geschoold personeel. En dat leer je vooral door heel veel praktijkervaring op te doen en de juiste opleidingen/ cursussen e.d. te volgen. Zoals 23 dingen, bijvoorbeeld!

De verwachting dat de catalogus aan een zoekmachine zal worden gekoppeld  om zo als interactief internetfilter te gaan functioneren stemt mij dus heel optimistisch over de toekomst van de catalogus en in breder perspectief, die van de bieb!

2 opmerkingen:

  1. Ook al moeten we soms titels vinden via een omweg, we blijven positief! Via de webcatalogus kunnen klanten nu al trefwoorden toevoegen, recensies plaatsen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt! De online catalogus ziet er goed uit en fijn dat klanten al een pfofiel aan kunnen maken en zo recensies en trefwoorden kunnen toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen