zondag 11 december 2011

# 22: Lifelong learning in bibliotheek 2.0

Toen ik een aantal jaar terug besloot te solliciteren bij de bibliotheek, kwam die wens voort uit mijn beeld van de hedendaagse bibliotheek. Ik had er geen idee van dat ik ging werken in een branche die enorm in ontwikkeling is. Natuurlijk verandert de maatschappij en in het verlengde daarvan de plaats waar je woont, werkt enz. De ontwikkelingen in de bibliotheek zijn de afgelopen jaren wel in een stroomversnelling geraakt. Dit is iets dat ik het afgelopen jaar pas echt begin te beseffen. 23 dingen speelt daar een belangrijke rol in.Ik kwam er achter dat web 2.0 en mijn werk als MIA veel meer met elkaar verweven zijn dan ik dacht en in de toekomst zal dat nog meer het geval zijn. Als ik me in ding 22: de toekomst van bibliotheken verdiep lees ik interessante ontwikkelingen als Question Manager (een vernieuwde alladin?), het belang van lokaal erfgoed en virtuele leesgroepen. Ideeën waarmee we nieuwe gebruikers zullen kunnen bereiken en onze huidige gebruikers kunnen behouden. Nieuwe of verder ontwikkelde vormen van dienstverlening die passen in de moderne digitale tijd. Als medewerker ben ik positief verrast en als ik zie hoe gretig klanten reageren op 7 dingen zullen we in de nabije toekomst klanten blijven verrassen:' a lifelong learning' brengen we in de biblotheek in praktijk!

1 opmerking: