vrijdag 2 december 2011

# 19: Wil je met me knikkeren? Oftewel sociale netwerksites


Mensen delen graag interesses, vragen en problemen met anderen. Als je jong bent ga je samen knikkeren, als je ouder bent samen naar de kroeg. De komst van allerlei sociale netwerken heeft ertoe geleid dat je elkaar niet fysiek hoeft te ontmoeten. Daar is van alles op tegen maar ook heel veel voor te zeggen. Op de 1e plaats is het leuk. Interessant voor bedrijven is, dat mensen die gebruik maken van deze netwerken zich in sociaal opzicht binden aan een organisatie, producten en/of mensen. Daar liggen veel kansen!
Bibliotheek Kennemerwaard is allang overstag; de website en catalogus zijn  een sociaal netwerk, we houden een blog bij en bieden een cursus aan (7 dingen) waarin mensen (met hulp) zelf wegwijs kunnen worden in de digitale sociale wereld.

Op sociale netwersites maak je voor een deel gebruik van nieuwe sociale vaardigheden; hoe zorg je ervoor dat niet al je 'vrienden' evenveel van je weten? Wat vraag je wel en wat niet? Door te doen word je er steeds handiger in.

Zelf ben ik een tijd actief geweest op Hyves, op facebook heb ik even gegluurd en de mogelijkheid om tags en recensies toe te voegen aan de bibliotheeksite vind ik erg leuk. Ook ben ik weg van het gebruik van youtube.

Wat een vreemde gewaarwording is, dat op internet tijd een heel andere dimensie krijgt. Sommige vragen krijg je in een seconde beantwoord en een andere keer ben je vergeten wat je ook alweer wilde weten of vond je hele leuke andere dingen en zonder dat je het merkt ben je uren verder. Ik denk dat we de komende jaren daarom ook veel zullen gaan horen over de verslavende effecten van sociale netwerksites. Het is leuk en het biedt een bedrijf of individu veel kansen en mogelijkheden; een nieuwe uitdagende manier om mensen te ontmoeten en aan je te binden. Wel een die ook oppervlakkig en eenzijdig kan zijn. Een goeie uitdaging dus om goed mee om te gaan en gericht in te zetten zonder te vergeten om er af en toe eens lekker aan te ontsnappen en gewoon een goeie bijeenkomst te organiseren, een lekkere frisse wandeling te maken, een lekker wijntje te gaan drinken en zo onze andere sociale vaardigheden op peil te houden!

2 opmerkingen:

  1. Daarom ben ik zo blij met 7Dingen, was bang dat ik na deze laatste 23Dingen groep in een zwart asociaal gat zou vallen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat zou zonde zijn van al die ontwikkelde digitale sociale vaardigheden :-) Fijn dat het zo'n succes is!

    BeantwoordenVerwijderen